A máme tu ďalšiu story z EBH 2020. V poradí štvrtý príbeh nášho seriálu Vám dnes prinášajú Križiaci…
Po jesennej operácii chrbtice, trojmesačnej rehabilitácii a trojmesačnej karanténe sú Križiaci opäť v éteri s odhodlaním zabojovať v EBH 🙂
Prípravy neboli skoro žiadne. Technika odpočívala a čakala na príležitosť na svojom mieste v dielničke. Dva týždne pred EBH sa podarilo za pomoci Luboša Miloslavov preniesť cez uzavreté hranice novú anténu od Skippera Kittsee.
Ľudovo nazývaná “Skipperovka” je drátová GM 5/8. Počul som na ňu iba samé chvály tak som sa rozhodol, že ju vyskúšam naostro na EBH.
Týždeň pred EBH sme si vybehli na dovolenku na Oravu a vrátili sa až v piatok večer. V sobotu “ráno” o jedenástej, keď som začal baliť, som zistil, že 5Ah LiPol batérie, ktoré používam na portejble sú vybité. Jednu som dal hneď nabíjať, ale to nebude stačiť na celú noc. Tak som oprášil koncept trubkovej baterky zo zimného závodu 2019 s tým, že namiesto tužkových AA batérii použijem 6 Ah LiFePO4 články, ktorých mám dosť a sú nabité.
Pohľadal som vhodnú trubku a za 10 minút bola baterka skompletovaná 🙂
Po výdatnom obede sme všetko naložili do auta a vyrazili smer Zochová chata. Auto sme zaparkovali na zvyčajnom mieste a hybaj na túru.
Na kopec sme dorazili s dostatočnou časovou rezervou dve hodiny pred závodom.
Najprv jeden na privítanie a môžeme začať stavať antény. Prvého sme postavili osvedčeného Black Piráta, ktorý bude tentoraz slúžiť ako záloha.
Našou hlavnou anténou bude “Skipperovka”. Stavbu Piráta máme už nacvičenú. Stál na svojom obvyklom mieste behom desiatich minút.
Skipperovku sme zavesili na 10 metrový prút a ten som uviazal na vrchol stromu tak, aby cievka antény bola nad konármi.
Zbehol som do stanu, aby som vyskúšal ako ladí. 1.0 na celom pásme. Super. Rýchlo prepnem na K29. Hiriburu vždy počúva 🙂 Poprosil som ho, či môžeme otestovať, ako nová anténa vysiela a počúva. Prepínal som medzi Pirátom a Skipperovkou a žiadny rozdiel. Tak sme znížili výkon na minimum 1W. Až tam bol na S-metri badateľný rozdiel jedného S. Takže verdikt GM od Skippera je rovnako dobrá alebo o trošku lepšia ako BlackPirát.
Celý nadšený vybehnem zo stanu, že pomôžem Mirovi s prípravou ohniska na opekanie.
Nanosil som drevo zakúril a ako som išiel očistiť paličky na opekanie trošku som sa porezal.
Ranu som olízal, z vreckovky spravil provizórny obväz a vydezinfikoval päťdesiatdvojkou zvnútra.
Špekáčky sme opiekli a závod môže začať.
Tesne pred začiatkom sa rozpršalo. Pršalo prvú pol hodinu a potom už iba fučalo a sem tam mrholilo. Skrátka super počasie na vysielanie.
18:00 zapínam staničku a hneď prvé spojenie Expedícia Mafia. Rušenie zo zahraničia som očakával, tak ma to už nejako nevzrušovalo. Snažil som sa nájsť nejaký voľný kanál, ale väčšinou som iba behal hore dole po kanáloch, lebo žiadny voľný nebol. Neskôr mi viacero staníc vravelo, že ma naháňali po pásme 🙂
Aj napriek dažďu a zahraničným DXom sa mi podarilo za prvú hodinu spraviť až 26 spojení.
Spojenia utešene pribúdali tempom 10-15 spojení za hodinu. Po druhej hodine rannej sa nám zvýšilo PSV na 2,5. Asi prút nevydržal nápor vetra. Vybehol som zo stanu a posvietil si baterkou. Mal som pravdu prút sa zasunul a tým skrátil anténu. Prepol som na záložného Piráta a pokračoval vo vysielaní výziev. Ale to už boli v éteri iba kontrolky a zopár skalných expedícií, ktoré tak ako aj my ťahali celú noc.
Prvé dve kontrolky Milana na Javorine a Exp.Favorit /p Salátuv kopec sme pozdravili každú hodinu hneď od začiatku závodu. Tretiu kontrolku Exp.Heloukošice na Úhornianskom sedle sme zachytili presne ako minulý rok až po polnoci. Akurát Krušné hory sa nedarili až do tretej hodiny nadránom. Vtedy som začul ako sa Števo Zvolen staží na USB dobúchať na Exp.Fabian. Po chvíli to vzdal, tak som to skúsil ja. Najprv nič, ale potom ako som do mikrofónu zrúkol tak, že som aj spiaceho Mira zobudil, ma začuli. AM modulácia je zábavná. Čím viac do mikrofónu kričíš, tým sa viac namoduluje. A tak som hulákal a vyhulákal som dve spojenia 🙂 Zvyšok noci sa už niesol iba v réžii kontroliek, za čo im veľmi ďakujeme. Sem tam sa niekto ozval aj mimo nich. O piatej, keď bolo na pásme ticho, som vyliezol na strom demontovať Skipperovku, aby sme sa pri balení už nemuseli zdržovať a dobre som spravil, lebo o pol siedmej začalo popŕchať a keď sa pred siedmou ozvala Karina Hrušovany padlo rozhodnutie, že keď nechceme úplne premoknúť, tak zoberieme po siedmej posledné kontrolky a balíme. O štvrť na osem sme už za dažďa vypli staničku a začali baliť. Balenie bolo rýchle a aj 3/4 hodina k autu ubehla ako voda, čo na nás neustále pršala.
Ďakujeme kontrolkám, súťažiacim a všetkým čo sa ozvali. Závod sme si parádne užili a už teraz sa tešíme na ďalší.
73 Exp. Križiaci
Roman Modra SK-811
Podobné ale trošku menšie pružiny sú aj na bicykloch, pri rýchloupinákoch kolies.
Tiež ma zaujala jednoduchosť riešenia akupaku.
Roman, díky za inšpiráciu.
73.
Jasne Alan 🙂
Ja som sa inšpiroval starou plechovou batrekou “My day” odkliaľ som aj tu spodnu pružinu použil.
73
Dobrý deň, priatelia.
Návrh Skipperovky nájdete tu: https://s16.directupload.net/images/190410/pe4xgmtz.png
Ďalšie informácie a obrázky stavby nájdete tu: https://www.funkbasis.de/viewtopic.php?p=528483#p528483
Veľa šťastia s replikou.
Andreas, Krampfader (kŕčová žila)
Nějaké schéma od antény by nebolo? 🙂
Tá trubková baterka sa mi páči. Asi oprášim 18650 akumulátory a napchám ich do nejakej trubky aby som to vyskúšal. Ak môžem ukradnúť “know how” :).
Inak, pekná mapka.
73