autor: Mišo Brezno, OM7AMO
Priatelia, rádioamatéri, chcem sa s Vami podeliť o skúsenosti z výroby smerovej antény HB9CV na CB pásmo. Po cca 2 rokoch, ako som začal zaujímať o CB a používal som ½ SIRIO GPE 27, som zistil, že keď chcem robiť spojenia nad 200km, aj keď nie sú priaznivé podmienky, potrebujem smerovú anténu.
Samozrejme som začal hľadať, do akého projektu sa idem pustiť. Prvá voľba hneď padla na HB9CV, ktorú spropagovala exp. Mafia a dosahuje s týmito anténami aj výborné výsledky. Začal som študovať, pozerať na internete kalkulačky na výpočty, ale nič nebolo overené a nemal som pocit že by fungovalo. Po čase sa mi dostala do rúk jedna HBčka, ktorú robil Števo Zvolen, tak som nezaváhal. Hneď som si ju o skicoval a neprešiel ani týždeň a už som mal aj kúpený materiál. Po výrobe prvého kusu som hneď išiel na kopec testovať. Vyzeralo to až prekvapivo dobre, pri skúške sa SWR na spodných kanáloch pohybovalo okolo 1.4 a pri 20. kanáli, ako bola anténa postavená, bolo 1.2, čo je vynikajúce.
Keď som začal robiť druhú anténu, zistil som, že pri prvej som urobil chybu, lebo na nákrese, ktorý som si skicol mojim „škrabopisom“ som sa pomýlil. Druhá anténe už nemala také parametre, ako tá prvá. A tú, hoci nechtiac, mojou chybou som trafil ešte lepšie. Neviem, čo by som Vám viac k tomu povedal. Šťastie začiatočníka.
Keď že aj ja som sa dostal k rozmerom HBčka, tak posuniem ich ďalej, mám skreslený DWG výkres s výpisom materiálu. Alebo prípadne ak by niekto chcel vyrobiť stačí ma len kontaktovať emailom na Michal.OM7AMO@gmail.com.
Medzičasom som stihol urobiť aj „dvojča“ HB9CV. Jediné, čo som nedokázal urobiť sám, bolo stredové rahno. Hliník som musel dať zvariť známemu. Tiež som si netrúfal na fázovacie vedenie, s tým mi ochotne pomohol Tarzan Banská Bystrica, ktorý vytipoval presné diely. Akonáhle som všetko mal doma, dohodli sme sa na stretnutí a išli sme na to.
Koaxiálneho kábla sme mali pre istotu viac, lebo sme si neboli istí, či sa nám to podarí na prvýkrát. Po dokončení sme fázovacie vedenie otestovali na anténnom analyzátore pod umelou záťažou. Hneď ako skončil test sme mali úsmevy na tvári. Výsledok bol super, preto sme hneď všetko naložili do auta a išli na kopec skúšať. Postaviť celý anténny systém trvalo asi 20 minút, nastalo napätie, Tarzan vytiahol anténny analyzátor a spustili sme test. Boli sme plní očakávaní, či antény aj stredové rahno sú urobené presne. Na tvári sa nám objavili ešte väčšie úsmevy ako prvýkrát. Všetko bolo super. Hneď sme sa vrhli ostrý test a či niečo počuť. Zapli sme stanicu, ale v éteri nebolo nikoho počuť a to bol druhý deň PE33. Vytiahol som mobil, volám Števovi ZV, ktorý mal byť na Krížnej.
„Na ktorom kanále si? Skúšame anténu a treba nám protistanicu.”
“Jáj chlapci, ja už som skoro dole, počkaj zavolám Cyrovi.“
Cyra sme počuli, ale on nás nie. Do kelu, čo sa deje? Potom sme započuli Alexa Radošina, hneď ako skončil spojenie, sme sa „brejkli“, reporty boli super 59/59. Tak asi to nebude také zlé, možno len blbé podmienky. Ešte sme sa spojili telefonicky s FormatXom Veľký Krtíš, ktorý bol doma. Sním som z Brezna viackrát skúšal spraviť spojenie, ale bezúspešne. Aj teraz FM bolo slabé, reporty tak 31/32, ale na USB sme už boli reportmi 57/58. Keďže neboli ďalšie stanice v éteri, alebo sme ich nepočuli, zabalili sme to s tým, že to musíme ešte raz otestovať v prevádzke. Na analyzátore síce všetko vyzeralo dobre, ale v praxi to tak nemusí byť. Zatiaľ je predpoklad, že všetko bude OK. Takisto, ak bude mať niekto záujem, viem vyrobiť, stačí kontaktovať na email. Prikladám pár fotiek.
Pekný deň Mišo Brezno, 73
Áno, s tým AM v leteckej prevádzke je to kvôli “gumovaniu. Kto vedel dobré, kto nie tak sa niečo nové dozvedel.
Mates, tá výhoda vertikálnej sa mi zdá dosť slabá 🙂 Jasné keď sa chcem baviť lokálne stačí mi nejaká vertikálna štvťka, ale asi každý sa chce dokričať čo najďalej nie? A na to je horizontálna lepšia.
Dnes som nainštaloval Sirio New Vector 4000. Zatiaľ to mám hluché na FM,AM aj USB. SWR presne ako v manuále 1.1 až 1.3. Na ten rozmer antény som teda čakal že budem počuť aspoň Dánsko nie že nepočujem nikoho z okolia do 50km. No uvidím…
kuzy73: Vertikálna polarizácia má aj výhodu. Ak cheš, anténa môže byť všesmerová. Predstav si ako by fungovalo nejaké CB “kolečko”, keby si musel mať pred sebou mapu s azimutmi na všetkých účastníkov a po každej relácii otočiť alebo prepnúť anténu :-).
Naozaj je dôvod AM modulácie v leteckej prevádzke možnosť spojenia aj v prípade vysielania dvoch staníc naraz. Nestáva sa často ale predsa, že pilot zabudne mať “zakľúčované” a potom je problém. Žiakom vo výcviku sa to stáva častejšie, skrátka mu zdrevenie prst na PTT tlačítku pod náporom stresu z pilotovania.
Čo sa týka vertikálnej a horizontálnej polarizácie. Dôvodom útlmu vertikálnej polarizácie je zmena fázy signálu pri odraze od zeme, kedy dôjde k zmene polarity signálu s malou stratou. Pri horizontálnej polarizácií, k posunu fázy signálu po odraze od zeme nedochádza. Toľko čo k tomu viem.
|| komentár bol v spame, preto je zverejnený dodatočne | admin ||
Vertikálna polarizácia pri CB je preferovaná preto, lebo všetky ručné a aj mobilné stanice sú na vertikálnu polarizáciu (z konštrukčného hľadiska) prispôsobené oveľa lepšie ako by to bolo pri polarizácii horizontálnej. Samozrejme, to platí pre bežné použivanie CB.
Ak sa jedná o robenie DX spojení, tak tam vertikálna polarizácia je (po všetkých stránkach) nevýhodná. Signál je oveľa viac tlmený prekážkami ktoré sú vo väčšej miere vertikálne polohované – napríklad okolité stromy, vodivé konštrukcie stožiarov atď. Podstatné viac rušenia dopadá na vertikálne polarizovanú anténu a je to najmä kvôli všesmerovej charakteristike antény v horizontálnom smere (rovine). Nehovoriac o odrazoch od ionosféry, kde vertikálne polarizovaný signál je pri odraze viac tlmený.
Povoľovacie podmienky pre CB to v podstate definujú správne – zisk antény v horizontálnom smere (zvýšenie EIRP v hlavnom laloku antény) je ekvivalentný navýšeniu vysielaného výkonu zo stanice a preto je to zakázané.
Keď sa na navyšovanie výkonov alebo používanie smerových antén pozrieme z ľudského hľadiska tak to má logiku: Povoľovacie podmienky definujú vzájomnú ohľaduplnosť. Aby sa do 40(80) kanálov zmestilo čo najviac staníc.
Ak sa na to pozrieme z praktického hľadiská – tak pri dnešných prázdnych kanáloch na CB je toto skôr menší priestupok (odžub) a aj náš pán premiér v televízií povedali že občas sa to dá tolerovať …
v nasich krajoch Jedna Pani Povedala, ze v letec. prevadzke sa fici v AM-ku, lebo je citatelnejsia ked idu dvaja cez seba …teoreticky pocut obidvoch (v praxi toho silnejsieho), zatial co v FMku neprecitas ani jedneho lebo je z toho bordel. vyskusaj s kamosmi a uvidis. teda budes pocut.
“Tak to abych si vzal teplé prádlo…” teda vlastne kúpil nejakú 5/8. Pozrel som slovenské aj české generálne povolenia a naozaj to tam je. Komu vadí menšie rušenie = väčší dosah, a o 2,7m nižší stožiar na anténu to neviem. Hor.pol. je na DX rozhodne vhodnejšia. Možno to má nejaký dôvod – vie niekto? Ak áno napíšte, rád sa poučím. Trocha od témy. Viete prečo frčí letecká prevádzka na AM? Dlho som nevedel, teda ani som nad tým neuvažoval …a pritom s tým majú skúsenosti asi všetci CB-čkári.
Pokiaľ viem, tak povolovacie podmienky sa nezmieňujú o polarizácii antény, ale o smerovej anténe so ziskom v horizontálnej rovine.
Ahoj Kuzy
Preto je tak postavená lebo povoľovacie podmienky dovoľujú iba vertikálnu polarizáciu. Takže predpokladám, že 90% cbčkarov to tak má. A samozrejme, že sa dá postaviť aj horizontálne, ale to nemá zmysel.
73 Mišo Brezno
Prečo ich máš vertikálne? Ak vyrábam smerovku tak na DX, ak na DX tak potom horizontálne. Ale inak to vyzerá dobre. Najlepšie by bolo keby sa to dalo poskladať aj vertikálne aj horizontálne. Ak sa to dá potom super práca. Dohodneme niekedy DX (ja zo švédska) na Udy-anténu. (to je tá ktorú vymyslel Udy za asistencie Yagiho, ale patentovať na západe ju nechal a neprávom všetku slávu zožal Yagi)