CBPD #3 – Ako exp. Bravo začiatok zmeškala

Nápad, na ísť na Kráľovu Hoľu mi už dlho vŕtal hlavou, ale stále ma odhovárala požiadavka isť hore 17km pešo, stále do kopca, s všetkou technikou. 

Tí, ktorí poznajú Kráľovu Hoľu a počasie na nej, vedia, že pekný deň bez vetra je tam málokedy. Preto som sa hneď po skončení Zimného CB závodu začal pohrávať s myšlienkou, vybaviť povolenie vjazdu autom. A tí, čo ma poznajú, vedia, že keď sa myšlienkou nadchnem, tak sa do nej pustím hlava-nehlava.

Preto som hneď oslovil Michala – Tarzana Banská Bystrica, či by so mnou neabsolvoval portable na Kráľovej Holi. Neprešlo ani 10 min a prišla správa: „samozrejme, že áno, z danej kóty už dlho plánujem vysielať.“ A začalo polemizovanie, na ktorý závod sa ideme prihlásiť. Keďže som z Heľpy a dané kopce (Nízke Tatry) mám prechodené hore-dole viackrát, vedel som, že na EBH to bude veľký risk. V máji je na Kráľovej Holi ešte sneh, ale horší je vietor. Keď začne fúkať, žiadny stožiar s anténou by tam nevydržal, keby nebol profesionálne uchytený. Preto padla jasná voľba na CB poľný deň, keďže v auguste je počasie už predsa len stabilnejšie a je väčšia pravdepodobnosť, že to vyjde ako má.

Po prvých matných informáciách som nevedel, kde všade mám poslať žiadosť, aby sme mali všetko potrebné na vjazd a státie auta pri vysielači. Vybavovanie žiadostí trvalo cca 1,5 mesiaca. Na konci, keď prišiel posledný doporučený list, som tŕpol, aké bude stanovisko. Pred otvorením obálky som bol mierne v strese, čo nezvyknem. Na moje prekvapenie bolo všetko OK a hneď som Mišovi posielal foto daného dokumentu, že máme povolenie. Potom prišlo ďalšie úžasné prekvapenie. Moja žena so mnou čakala druhé dieťa a termín vychádzal na začiatok augusta. V hlave mi behala myšlienka, že ak sa nenarodí do 8.8.2020, tak táto udalosť s nadšením prevalcuje aj CB poľný deň.

Syn Michal sa poponáhľal a narodil sa 15.7.2020, síce trošku predčasne, ale všetko bolo tak ako má. Nič už nebránilo tomu, aby sme išli – trošku predbieham.

Začali sme plánovať. Keďže ideme na danú kótu, mali by sme zobrať viac antén, aby sme to poriadne vyskúšali. Vieme predsa, že v nočných hodinách po 23:00 sú na pásme už iba matadori, ktorých väčšinou máme urobených. Tarzan od Mira Banská Bystrica, požičal známu HB9CV, ktorú vyrobil Števo Zvolen. Bolo jasné, že s touto anténou budeme operovať primárne. Okrem toho sme mali  Sirio ½, drôtový dipól na 80m a 3 stožiare. Týždeň pred CB poľným dňom sme sa bavili s Tarzanom, že potrebujeme 3m stožiara, ktorý bude odizolovaný. Hľadali sme po internete, ale nič profesionálne sa v SK a CZ nedalo kúpiť, aby to bolo dobre pre naše použitie. A preto sme išli na cca 15 min prechádzku nad Čierny Balog, kde sme si vyhliadli lieskovú palicu. Bola mierne krivá. „Musí stačiť!“ Hneď sme ju zbavili kôry a už bola v aute. Bakuľu som preto doma v pivnici napol, nech vyschne a trošku sa vyrovná.

Prišiel deň D a tak sme sa dohodli:„závod začína o 18-tej, tak o 14:00 u mňa v Brezne pred panelákom“.  Tarzan ako vždy nemeškal a prišiel o 13:35. Zvítali sme sa a skonštatovali sme že počasie je OK. Nasadli sme každý do svojho auta a išli smer Heľpa. Tam sme u našich doma zaparkovali a začali baliť expedičné auto. Keďže mám upravené Pajero, lenže krátke, sme hneď skonštatovali, že 10m stožiar Magirus nebude až taká nevyhnutná výbava. Zbalili sme 2×5 m Al stožiar, antény, prehodili ostatné veci a za cca 15 min sme si to už šinuli smer Šumiac. Závod začína o 18:00 tak prečo zhon, v sedle pod Kráľovou hoľou musí byť zápisné PIVO. Bolo veľmi pekné počasie a preto pivko padlo vhod. Po krátkej pauze sme zase sadli do auta a išli sme na druhú polovicu cesty hore, ktorá je už po celkom dobrej asfaltovej ceste.

2020-08-bravo-01

Netrvalo ani 15 min a vrchol nás vítal nádherným výhľadom, počasie ako z rozprávky. Doparoma, bol som tu asi 30x, ale prvýkrát v papučiach. Hneď sme zaparkovali a vytiahli ručné stanice a skúšali 2m pásmo. Kľúčujeme ako diví: „výzva, výzva“ a nič, ani prevádzače. Nakoniec nám došlo, že na 2m a 70cm je prijímač zahltený od rušenia z vysielača. Z toho nám hneď sklesla nálada, no ak toto bude aj na CB, tak nebudeme počuť ani … 

2020-08-bravo-02

Tarzan hneď začal šaškovať s kompasom. Načo??? Veď tam sú Vysoké Tatry. Ale sú na severe? Alebo mierne na severo-severozápad. Po zistení, kde je sever, určil miesto, kde to bude najlepšie a kde bude najmenšie rušenie. Mal pravdu. Zaparkovali sme auto, začali stavať stožiar a anténu, prešlo 15min a Tarzan s anténnym analyzátorom kontroloval úspešnosť úkonu. SWR na 20. kanáli ukazovalo 1.2. Anténu sme teda ukotvili a keď sme zapli stanicu, prišlo prekvapenie: „Výzva závod, Výzva závod…“ Hneď sme sa brejkli na expedíciu Baťovan, ktorá na nás vychrlila platné spojenie. Uf.
“Ešte nieto do čoho zapisovať. Kedy začal závod?“
“O sedemnástej,” znela odpoveď.
Kukáme s Tarzanom na seba a hneď hamujem Baťovanovcov: 
„Chlapi, chvíľku strpenia, sme len anténu postavili, ozveme sa za pár minút.“
Tak ja som hneď zapol PC, nastavil CL6 a robím prvé spojenie. 17:38 Igor Bratislava /p Kopanice. Za 15 min sme mali 10 spojení a to sme si ani neuvedomili, že od vysielača nie je žiadne rušenia a na 11m sú ideálne podmienky. Počas prvých spojení Tarzan staval druhú anténu. Stihol sa vracať a všetko zapisovať. Spojenia pribúdali veľmi rýchlo a za prvú hodinu sme mali už 25 spojení. Najlepšie na tom bolo, že sme spravili spojenia aj so stanicami na východe Slovenska a to Michal Svidník, Rudo Košice, Bleky Košice, Martin Košice, Ivan Bardejov.

2020-08-bravo-03

Po krátkej dobe sme zistili, že slnko už zachádza a teplota ide dole. Tarzan to trochu podcenil, triaslo ho ako hada v Tatrách. No, v Tatrách sme aj boli a v noci sme mali 11°C a mierny vietor. V éteri sme spravili asi všetky stanice a chceli sme už spať, keď sme započuli Orion Bratislava /p Kamzík. A zrazu bolo v denníku najdlhšie platné spojenie v závode = 234km. Potom sme ešte cca 20 min skúšali dávať výzvy, ale bez reakcie, tak sme šli spať.

Najlepšie zistenie prišlo ráno, keď sa Tarzan sťažoval, že mu fučí cez dvere, tak v noci pchal všetko možné, lebo okno sa zavrieť nedalo – boli v ňom káble. Nakoniec tam umiestnil karimatku, ale tiež to nebolo ono, stále mu trochu ťahalo. Ráno, keď sme všetko zbalili a robili poriadok v aute, sme zistili, že zadné posuvné okienko sa cestou hore vytriaslo a pootvorilo na cca 2cm. Cez onú škáru celý čas fúkal studený vietor do auta. Škoda, že som neodfotil to Tarzan-burito, čo veľa mňa ležalo. Tarzan zarolovaný v alobalovej karimatke, ako zle ušúľaná cigareta.

2020-08-bravo-04

Ráno nás zobudil krásny východ slnka. Michal neváhal aj v nie najlepšom počasí a oblečení vybehol von, aby urobil pekné zábery. Ďalej sa nám podarilo urobiť iba dve platné spojenia a to Jozef Vráble a Flipper Nitra. Skúsili sme natočiť anténu aj na východ, či nebudeme počuj aj ranné kolečká v okolí Košíc, ale bezúspešne. Na miesto toho prišiel príjemný DX pod Moskvu s JurymChekhov 1369km. Skonštatovali sme že už to nemá význam a ideme baliť.

2020-08-bravo-05

Antény aj všetko vybavenie sme mali do polhodinky v aute a tak sme štartovali. Schádzame dole, šlapem na brzdu a ….. do kelu…  to nejako…. Na Pajere sa pokazili brzdy. Tak som to nejako dohamoval pomocou všetkého, čo sa dalo použiť. Skoro celým kopcom sme šli na jednotke, smiali sme sa, že hore sme vyšli rýchlejšie. Na koniec všetko dobre dopadlo a bezpečne sme prišli do Heľpy, kde sme sa aj rozlúčili.

Týmto sa chcem poďakovať  všetkým staniciam za spojenia.

73!
Mišo Brezno
Expedícia Bravo

Loading

O Marconi PE

Na CB pásme som od januára 1996. Členom Slovenského CB rádioklubu som sa stal v 1997. Som spolu zakladateľom exp. Marco Polo, neskôr exp. Baťovan. Cébečko ma sprevádza takmer všade. V roku 2008 som získal rádioamatérsku koncesiu N a v roku 2010 triedu E so značkou OM4MM. Venujem sa DXingu a kontestingu.
Tento obsah bol zaradený v AKCIE A SÚŤAŽE, AKTUALITY. Zálohujte si trvalý odkaz.

6 reakcií na CBPD #3 – Ako exp. Bravo začiatok zmeškala

  1. Expedice Žába OK9ATD povedal:

    Ahoj, ten laminátový teleskop od OK5IM ( http://www.ok5im.com/ ) používám na vertikální antény. Celej se dost ohýbá. Ale udrží vzpřímeně bez jištění tak 1,5 kila. Na vertikál MA 6000 jsem ho používal bez posledních dvou dílů. Pak udržel i tuto anténu vzpřímeně a bez vypínání lanky. Anténa váží asi 3 kila. Používám to u auta chycené dole a tak asi v 1,8 metru nad zemí.

  2. Alan Trnava povedal:

    Marconi dík za info! Ak nájdeš link pls pošli.
    Alívio, ja s tým bambusom nemám ešte skúsenosť. Nechám si teda poradiť od Marconiho a asi skúsim iné riešenie. Mám v zálohe laminátový teleskopický spiderbeam stožiar, len ho nemám ešte vyskúšaný na váhu HB9CV.

  3. JanoIstebné povedal:

    V Košiciach vás bolo počuť aj večer, ale vy ste neodpovedali, asi ste tam mali husto.

  4. Marconi PE povedal:

    Alan Trnava – tieto bambusové tyče určite neodporúčam. V januári som ich kúpil 3 kusy presne z tohto obchodu a v marci, keď som začal vyrábať stožiar, boli dve z nich po celej dĺžke prasknuté. Musel som ich sťahovať kovovými SK páskami… Vyzerá to hrozne. Pri dvíhaní rôzne praskajúce zvuky, nie je na to spoľahnutie.
    Dobrý stožiar kúpil Miazga Oslany, použili sme ho aj v LPD aj CBPD, len teraz neviem nájsť link. Zistím a priložím.
    73 Marconi PE

  5. Alivio povedal:

    Alan Trnava, co myslis vydrzi ten bambus? Ked das tam 2x3metrove kusy..ci sa to nerozstiepi.
    73, Alivio KE

  6. Alan Trnava povedal:

    Super! Čo sa týka nevodivého stožiaru na HB9CV, ja zvažujem toto:
    https://www.bamboo.sk/bambusove-tyce/bambusove-tyce-hrube-rozne-rozmery/#priemer%2030/35%20mm%20d%C4%BA%C5%BEka%20300%20cm
    A samozrejme veľká gratulácia k synátorovi!
    73 Alan Trnava

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*